ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

ΚΕΙΜΕΝΑ

Η ορθόδοξη εικόνα ως τόπος τρόπος πολλαπλών συναντήσεων

Ομιλία περί αμφίων

Εικονοκλάστες και συντηρητικοί της Ορθοδοξίας

Η τιμή και προσκύνηση των ιερών εικόνων

Βυζαντινοί περίπατοι στην Αθήνα

Η γλώσσα στην ποίηση (Γ. Σεφέρη)

Οι Βυζαντινές ρίζες στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλου Κώστα Ε. Τσιρόπουλου

ΔΙΑ ΧΕΙΡΟΣ
ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΕΧΝΗΣ
GALLERY

Εικόνες από το Αγιον Όρος

Συλλογή Βλάσιου Τσοτσώνη

Πίνακες της Πελαγίας Αγγελοπούλου

Πίνακες του Κ. Λαζαρίδη

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ

Ιστορικό

Φωτογραφικό υλικό από την Ιερά Μονή Οσίου Λουκά

ΕΙΚΟΝΕΣ

Πασχαλινά

Αγιογραφίες Τσοτσώνη

Βυζαντινές εικόνες του Χ. Γκώτση

Μυστήριον Μέγα και Παράδοξον

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΝΑΟΥ

Η παρουσία του Χριστιανικού Ναού

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Εκδήλωση της 7ης Μαρτίου στο θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ

Παρουσίαση Μηνολογίου Βασιλείου Β' στο Βυζαντινό Μουσείο

Δελτίο τύπου για το Μηνολόγιο

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου "Αναστασιμα-
τάριον" του Κων. Πρίγγου

Εκδήλωση για τα 70 χρόνια της Αποστολικής Διακονίας

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου του Κων. Πρίγγου (Θεσσαλονίκη)

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίων της «Πεντατεύχου»

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου «Χρυσοστομικό Συμπόσιο»

Φωτογραφίες από την ενθρόνηση του Αρχιεπισκόπου

Εκδήλωση
«To 'Ονειρο των Αγγέλων»

Εκδήλωση
παρουσίασης δίτομου έργου "Η Θεραπευτική των πνευματικών νοσημάτων"

ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών

Ο Ευαγγελισμός

Π. Λ. Βοκοτόπουλου, Μυστήριον Μέγα και Παράδοξον ,
Αθήνα 2002, εκδ. Ιεράς Συνόδου, σελ. 114.

Τελευταία εικοσαετία του 12 ου αι. 61Χ42 εκ.
Σινά, Ι. Μονή Αγίας Αικατερίνης

 

Ο αρχάγγελος Γαβριήλ προχωρεί βιαστικά προς τη νεαρή Θεοτόκο, που γνέθει καθισμένη σε πολυτελή θρόνο και στρέφει ξαφνιασμένη προς τον απρόσμενο επισκέπτη. Χρυσή ακτίνα κατεβαίνει προς το στήθος της Παναγίας, όπου διακρίνεται σχεδιασμένος σε μονοχρωμία, μέσα σε ελλειψοειδές μετάλλιο, ο μικρός Χριστός. Δεξιά υψώνεται κτίριο με δίριχτη στέγη, όπου φωλιάζουν πουλιά, και με λιακωτό, όπου φυτρώνουν διάφορα δενδρύλλια. Μπροστά κυλά ένα ποτάμι, όπου κολυμπούν ψάρια, στις όχθες του οποίου στέκονται διαφόρων ειδών πουλιά.

Τα δένδρα και τα πουλιά δίνουν ένα χαρμόσυνο τόνο στη σκηνή και μας θυμίζουν ότι η εορτή του Ευαγγελισμού σχετίζεται με την άνοιξη, όπως τονίζεται σε πολλά πατερικά κείμενα. Η απεικόνιση του ποταμού, που δεν απαντάται σε άλλες παραστάσεις του Ευαγγελισμού, φέρνει στον νου χαρακτηρισμούς της Θεοτόκου, όπως ροῦς ἀένναος καί ποταμός φιλανθρωπίας.

Η συστροφή του σώματος του αγγέλου και η ανήσυχη και εξεζητημένη πτυχολογία των ρούχων του είναι χαρακτηριστικά της λεγόμενης δυναμικής τεχνοτροπίας των τελευταίων δεκαετιών του 12 ου αιώνα, γνωστής κυρίως από τοιχογραφίες της Δυτικής Μακεδονίας, αλλά και της Κύπρου και της μακρινής Ρωσίας. Εκτός από το βάθος, χρυσά είναι τα αρχιτεκτονήματα, τα έπιπλα και το έδαφος. Ακόμη και στην ενδυμασία του αγγέλου κυριαρχεί το χρυσό, που λούζει όλη τη σκηνή. Η διαφορετική αντανάκλαση του χρυσού στους φωτοστεφάνους απαντάται και σε εικόνες εκτός Σινά και δεν αποτελεί τεκμήριο για απόδοση της εξαίρετης αυτής εικόνας σε τοπικό εργαστήριο· πρόκειται πιθανότατα για έργο κωνσταντινουπολίτη καλλίτεχνη .

Βιβλιογραφία: Weitzmann 1965, σ. 299-312. Weyl Carr 1997, σ. 374-375, αριθ. 246.

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.