ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ   ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου |Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

ΚΕΙΜΕΝΑ

Η ορθόδοξη εικόνα ως τόπος τρόπος πολλαπλών συναντήσεων

Ομιλία περί αμφίων

Εικονοκλάστες και συντηρητικοί της Ορθοδοξίας

Η τιμή και προσκύνηση των ιερών εικόνων

Βυζαντινοί περίπατοι στην Αθήνα

Η γλώσσα στην ποίηση (Γ. Σεφέρη)

Οι Βυζαντινές ρίζες στον Δομήνικο Θεοτοκόπουλου Κώστα Ε. Τσιρόπουλου

ΔΙΑ ΧΕΙΡΟΣ
ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΕΧΝΗΣ
GALLERY

Εικόνες από το Αγιον Όρος

Συλλογή Βλάσιου Τσοτσώνη

Πίνακες της Πελαγίας Αγγελοπούλου

Πίνακες του Κ. Λαζαρίδη

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΒΟΙΩΤΙΑ

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΟΥ ΛΟΥΚΑ

Ιστορικό

Φωτογραφικό υλικό από την Ιερά Μονή Οσίου Λουκά

ΕΙΚΟΝΕΣ

Πασχαλινά

Αγιογραφίες Τσοτσώνη

Βυζαντινές εικόνες του Χ. Γκώτση

Μυστήριον Μέγα και Παράδοξον

Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΟΥ
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΝΑΟΥ

Η παρουσία του Χριστιανικού Ναού

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Εκδήλωση της 7ης Μαρτίου στο θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ

Παρουσίαση Μηνολογίου Βασιλείου Β' στο Βυζαντινό Μουσείο

Δελτίο τύπου για το Μηνολόγιο

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου "Αναστασιμα-
τάριον" του Κων. Πρίγγου

Εκδήλωση για τα 70 χρόνια της Αποστολικής Διακονίας

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου του Κων. Πρίγγου (Θεσσαλονίκη)

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίων της «Πεντατεύχου»

Εκδήλωση Παρουσίασης Βιβλίου «Χρυσοστομικό Συμπόσιο»

Φωτογραφίες από την ενθρόνηση του Αρχιεπισκόπου

Εκδήλωση
«To 'Ονειρο των Αγγέλων»

Εκδήλωση
παρουσίασης δίτομου έργου "Η Θεραπευτική των πνευματικών νοσημάτων"

ΒΡΑΒΕΥΣΕΙΣ

Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών

Η Ανάληψι ς

Μαρία Μπορμπουδάκη
Μυστήριον Μέγα και Παράδοξον,
Αθήνα 2002, εκδ. Ιεράς Συνόδου, σελ.400

15ος αι., 42.2 x 32,5 εκ.
Προέλευση: Από αγορά
Αθήνα, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Τ. 2725 / Β.Μ. 8441

Στη μικρών διαστάσεων εικόνα του Βυζαντινού Μουσείου με το ανάγλυφο πλαίσιο α πεικονίζε ται η π αράσταση της Ανάληψης οργανωμένη σε δυο οριζόντιες ζώνες με χρυσό βάθος. Στο επάνω τμήμα της σύνθεσης εικονίζεται η δεσπόζουσα μορφή του Χρίστου ε νδεδυμένου με λευκό ιμάτιο. Ανέρχεται στους ουρανούς μέσα σε κυκλική ακτινωτή δόξα που υποβαστάζουν δυο φτερωτοί άγγελοι σε α ντωπές στάσεις. Ο Χριστός είναι καθισμένος σε ουράνιο τόξο, ευλογεί με το δεξί χέρι και κρατεί ειλητάριο με το αριστερό. Στην κάτω ζώνη η Θεοτόκος και οι απόστολοι εικονογραφούνται μπροστά από βραχώδες τοπίο που υποδηλώνει το ό ρος των Ε λαιών. Η Θεοτόκος, όρθια και σε χειρονομία δέησης, δεσπόζει στο κέντρο, πλαισιωμένη από δυο λευκοντυμένους αγγέλους που κρατούν σκήπτρα με το δεξί τους χέρι και με το αριστερό δείχνουν προς τον Χριστό. Δυο ισάριθμες ομάδες αποστόλων σε ζωηρές στάσεις και χειρονομίες περιβάλλουν τη Θεοτόκο, ενώ ανάμεσα τους φύονται δένδρα που ποικίλλουν την παράσταση.

Η εικονογραφία της παράστασης παρακολουθεί παλαιολόγειο τύπο που εντοπίζεται σε τοιχογραφικά σύνολα στην Κρήτη, ενώ αργότερα γνωρίζει διάδοση σε μεταβυζαντινές τοιχογραφίες και εικόνες [Εικόνες κρητικής τέχνης 1993, αριθ. 205. σ. 556 -Μ. Α χειμάστου - Ποταμιάνου ). Η εικονογραφική ταύτιση με την Ανάληψη από τη σύνθετη εικόνα του Ανδρέα Ρίτζου στο Τόκιο ( Koshi 1973. σ. 8-57. εικ. 1. Χατζηδάκης 1997, πιν. 221) έχει οδηγήσει τους μελετητές στην α πόδο ση της στο γνωστό κρητικό αγιογράφο (Νέα αποκτήματα 1997. σ. 26-28). Τεχνοτροπικές ωστόσο ανομοιομορφίες ανάμεσα στα δυο έργα, όπως το πιο τυποποιημένο ύφος της εικόνας του Τόκιο, δημιουργούν κάποιες επιφυλάξεις στην απόδοσή της στον Ανδρέα Ρίτζο, ε νώ ενθαρρύνουν την ένταξή της σε όψιμα παλαιολόγεια έργα ( Α χει μάστου - Ποταμιάνου 1998, αριθ. 36, σ. 128).

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.